Hur bygger du in VR i din marknadsstrategi

Varumärken som håller sig i framkant och känner till de senaste trenderna når ofta sin publik snabbare och effektivare än konkurrenterna. Genom att göra det nya – och göra det först – skapar de sig en tydlig placering på spelbrädet. Detta är den främsta orsaken till varför det är intressant att undersöka hur VR kan användas för att stärka ditt varumärke.

Idag finns det nära 200 miljoner användare av VR-enheter. Det är en växande målgrupp som törstar efter spännande underhållning att visa i sina enheter. Lyckas du bygga en bra strategi för ditt varumärke att ta dig in i VR, så har du goda möjligheter att stycka in ditt område på jungfrulig mark.  

Orsaken att du bör ge dig in och marknadsföra dig i VR är av samma orsak att du vid millennieskiftet var tvungen att gå ut på internet. Går du ut i det nya kan du växa explosionsartat, stannar du kvar i det gamla riskerar ditt märke att tyna bort och dö. Casinobranschen fullkomligen exploderade när den klev ut på internet. Nu har den dock börjat mättats och casinona slåss med blodiga klor för att få spelarnas uppmärksamhet. Det krävs tilltag som iGame insättningsbonus för att imponera. Det håller inte i längden. Det krävs något exceptionellt och nytt för att komma vidare.

Virtuell verklighet är exceptionellt

Ingen blir länge imponerad av text och bild på en datorskärm, hur mycket pengar och talang som än lagts ner på design, musik, video och copy. Så är det bara. Det blir allt svårare att skapa en wow-faktor. Virtual Reality erbjuder dock denna faktor. VR-ekniken är inte ny. Men det var inte internet 1997 heller. Men det var då fenomenet nådda sin tipping point och blev allmän egendom. För VR är denna punkt nådd nu. Och det är därför du behöver vara redo att börja marknadsföra i VR nu.

För att komma igång med VR behöver du inte vara en tekniskt kunnig ingenjör eller ett spelproffs. Du måste bara ha en ide som du tror att din publik kommer att uppskatta. Vilken idé det blir beror helt och hållet på din målgrupp. När du har en idé måste du implementera den och skapa något i den virtuella verkligheten.
Tricket med att skapa fantastiska VR-upplevelser åt ditt varumärke är att lära sig nischen tidigt. Eftersom VR blir mer vanligt nu, kommer oddsen för att du kan skapa enastående resultat att minska ju längre du väntar. Så du bör komma igång nu.

Hur du skapar VR-upplevelser

Det finns dussintals olika sätt att skapa VR-upplevelser och alla är lika lika spännande. Några av de vanligaste är:

360-graders video: Videor är ett av de enklaste sätten att introducera VR till din marknadsföringsstrategi, så det är vanligtvis ett bra ställe att börja.

VR-spel: Skapa ett VR-spel är väldigt mycket svårare än en VR-video, men om du lyckas genomföra det har du en säker framgång. Några idéer är att låta spelaren samla in kuponger eller rabatter eller kanske uppmuntrar dem att följa dig på sociala medier. Men sluta inte där i tankarna. Om du har resurser att skapa ett spel – låt fantasin storma.

Uppslukande upplevelser: Den mest intensiva formen. Formen är vanlig i spel men används även för olika tjänster, som stadsguider och i större butiker. Här bakas verkligheten ihop med VR – som i två olika – lager. Möjligheterna som skapas för din strategi är oändliga.